Har inte provat detta recept men ska göra de i helgen.

Den här glassen är ganska smart att passa på att göra om man har gjort hemmagjorda chokladbollar/delicatobollar och har några över.
Jag passade på när jag var på IKEA att köpa ett 6-pack för 10:- och använda mig av dem istället.
 
Jag gjorde det enklaste glassreceptet där jag provade att byta ut vanligt strösocker mot florsocker.
 
Här är min hemmagjorda delicatobollsglass :)
 
 
 
 
 
 
Delicatobollsglass
 

4 st äggulor

1,25 dl florsocker

2 dl vispgrädde

2 dl standardmjölk

3 tsk vaniljsocker/1 färsk vaniljstång

 

6 st delicatobollar (eller så många som man vill)

 

 

Gör så här:

 

Gör en sats delicatobollar eller köp färdiga. Den här gången var jag lat så jag köpte färdiga på IKEA :)

 

Vispa äggulor och florsocker väl tills smeten blir ljus och porös.

Rör i vispgrädde och mjölk och vaniljsockret/färska vaniljstången.

 

Vispa inte längre men rör väl tills allt blandats.

Starta glassmaskinen och häll i blandningen.

 

Hacka delicatobollar i lagom storlek, ca 8-10 bitar per boll.

När glassen börjar se klar ut, häll i de krossade delicatobollarna och låt dem blandas med glassen.

 

Häll över i en frystålig låda och sätt i frysen en stund.

 

Nu är glassen klar för att njutas av! :)

 

 

Detta recept är tagen i från http://bliminjast.se

 

Kommentera inlägget här :